Data: 2 kwietnia 2020 Kategoria: Zdrowy styl życia
mężczyzna z bólem kręgosłupa

Praca biurowa a zdrowy kręgosłup – co można zrobić?

Wysiłek statyczny, czyli całodzienne przesiadywanie za biurkiem, niestety negatywnie odbija się na zdrowiu. Ból i dyskomfort mogą pojawiać się już w pierwszych miesiącach takiej pracy, ale niektóre skutki odczuwalne są dopiero po kilku latach. Na szczęście istnieją sposoby na zminimalizowanie niepożądanych efektów takiego trybu życia. O jakich metodach mowa?

Dlaczego praca przy biurku obciąża kręgosłup?

Gdy pracujesz w pozycji siedzącej przy biurku, Twoje mięśnie utrzymywane w stanie długotrwałego napięcia, co powoduje ucisk na naczynia krwionośne i nerwy.

Negatywnie odbija się to na:

  • mięśniach barków i rąk,
  • mięśniach karku (które utrzymują głowę),
  • mięśniach stabilizujących kręgosłup w pozycji siedzącej.

Ból w obrębie szyi, barków, odcinka lędźwiowego i całego kręgosłupa to pierwsze niepojące sygnały, że w organizmie dzieje się coś niepokojącego. Jeśli zaniedbasz ten stan rzeczy, może to skutkować zapaleniem stawów lub nawet zwyrodnieniami stawów kręgosłupa. Trzeba się przed tym bronić.

Odpowiednio przygotowane stanowisko pracy

Niektóre przedsiębiorstwa szczególnie zwracają uwagę na ergonomię pracy. Jeśli w firmie, w której jesteś zatrudniony, sytuacja ma się inaczej, być może warto porozmawiać o tym z przełożonym.

Co oznacza „ergonomiczne stanowisko”? Wyjaśnia to specjalista z firmy Sitplus: To na przykład odpowiednie krzesło biurowe z regulowanym kątem nachylenia oparcia, z podłokietnikami i elementem podpierającym lędźwie. To także możliwie płasko ustawiony podnóżek i około 25-35 cm przestrzeni między spodem biurka a siedziskiem.

Rzecz jasna, odpowiednie wyposażenie biurowe to nie wszystko. Jako pracownik powinieneś dołożyć starań, by utrzymywać prostą postawę ciała i nie przybliżać się do monitora na bliżej niż 40 cm.

Warto również zdawać sobie sprawę z tego, że na każdą godzinę pracy przed komputerem powinno przysługiwać 5 minut odpoczynku. Wykorzystaj tę krótką przerwę na rozruszanie mięśni i stawów, a na pewno odczujesz ulgę.

Ćwiczenia po pracy

Większość pracowników biurowych spędza w pracy około 8 godzin. Dojazd często także odbywa się w pozycji siedzącej. Warto więc maksymalnie wykorzystać czas przed lub po pracy. Jak zrobić to jak najbardziej efektywnie? Najlepiej planując regularne ćwiczenia fizyczne.

Prawdziwym zbawieniem dla kręgosłupa będzie basen lub joga. Obie te aktywności można wykonywać indywidualnie lub w ramach zorganizowanych zajęć. To drugie na pewno bardziej wpłynie na Twoją motywację i regularność.  

W danym dniu nie masz akurat czasu na dodatkową aktywność fizyczną? Uprawiaj sport…. w miejscu pracy, a konkretnie przy biurku. W sieci znajdziesz popularne ćwiczenia rozciągające, w sam raz do wykonywania na siedząco. Najpopularniejszym jest wyciągnięcie złączonych rąk i wyciągnięcie się maksymalnie w górę, a potem w prawo i w lewo. Te proste, ale bardzo skuteczne czynności możesz wykonać podczas wspomnianej 5-minutowej przerwy.

Materiał Partnera