Data: 20 sierpnia 2018 Kategoria: Zdrowy styl życia

Pilates, czyli klucz do zdrowego kręgosłupa

Coraz więcej osób wykonuje pracę siedzącą. W naszym codziennym życiu jest coraz mniej aktywności fizycznej. Te dwa czynniki przekładają się na narastający problem z bólami kręgosłupa, na które skarżą się nawet młode osoby. Aby zadbać o zdrowie kręgosłupa, zaradzić bólom i wzmocnić całe ciało, opracowano pilates – lekkie ćwiczenia, które może wykonywać niemal każdy!

Założenia pilatesu

Pilates to zestaw ćwiczeń opracowanych na początku ubiegłego wieku. Nazwa została wzięta od nazwiska autora – Josefa Humbertusa Pilatesa. Zajęcia pilates są organizowane w licznych klubach fitness. Mieszkańcy Katowic mogą uprawiać pilates np. w Altus Fitness.

Pilates ma na celu sprawienie, że mięśnie całego ciała będą bardziej elastyczne, lepiej rozciągnięte, a także wzmocnione. Zapewnia to większą mobilność i chroni przed kontuzjami. Aby to osiągnąć, połączono elementy baletu, jogi i ćwiczeń izometrycznych. Pilates nie ma na celu rozbudowy tkanki mięśniowej ani wysmuklania ciała. Służy on w pierwszej kolejności poprawie postawy, odciążeniu kręgosłupa przez wzmocnienie mięśni i ogólnemu usprawnieniu. Inne pozytywne konsekwencje uprawiania pilatesu to rosnąca sprawność fizyczna i poprawa samopoczucia, a także obniżenie poziomu stresu.

Ponieważ pilates powstał m.in. po to, aby nieść ulgę w bólach kręgosłupa, jest nastawiony nawet na osoby z problemami ruchowymi. Z tego względu ćwiczenia są nieobciążające i łatwe do wykonania nawet przez osoby, które dopiero zaczynają przygodę z aktywnością fizyczną albo doznały kontuzji i muszą ostrożnie wracać do sportu. Dla kogo jest pilates? O tym poniżej.

Dla kogo jest pilates?

Najprostsza odpowiedź na to pytanie brzmi: dla każdego! Ćwiczenia wchodzące w skład pilatesu mogą być wykonywane przez osoby w każdym wieku, niezależnie od kondycji. Są odpowiednie także dla osób z nadwagą, które z uwagi na duże obciążenia stawów nie mogą np. biegać.

Grupą, która odnosi szczególne korzyści z pilatesu, są osoby borykające się z bólami kręgosłupa, niezależnie od tego, czy wynikają one z długotrwałej pracy w jednej pozycji czy ze stanów zwyrodnieniowych. Pilates wzmacnia mięśnie, które utrzymują kręgosłup we właściwej postawie. Szczególnie istotne jest tu wzmocnienie mięśni głębokich, które trudno zaangażować podczas typowych ćwiczeń. Mięśnie te dają kręgosłupowi stabilne oparcie, przez co łatwiej zachować właściwą pozycję, wyeliminować bóle lub znacząco je ograniczyć. Pilates można ćwiczyć także profilaktycznie, aby ustrzec się przed dolegliwościami i poprawić swoje samopoczucie.

W tym ostatnim trening pilates jest na tyle skuteczny, że można go śmiało polecić osobom, które doświadczają stresu. Okazuje się, że ćwiczenia te zmniejszają napięcie nerwowe, uspokajają i w ten sposób pozwalają spojrzeć na swoje problemy z nowej perspektywy. Dzięki temu łatwiej znaleźć rozwiązanie. To sprawia, że nie tylko my się lepiej czujemy, ale też wokół nas zaczyna dziać się lepiej!