Data: 31 marca 2020 Kategoria: Zdrowy styl życia
zdrowa dieta

Czym grozi zbyt wysoki „zły cholesterol”?

Nadmiar cholesterolu LDL, zwanego potocznie „złym cholesterolem”, może być groźnym stanem dla organizmu człowieka. Choć sama jego obecność jest czymś naturalnym, zły styl życia i nieodpowiednia dieta mogą przyczynić się do jego zwiększonego poziomu. A ten – do pojawienia się chorób układu sercowo-naczyniowego. Jak obniżyć cholesterol LDL i czym skutkuje jego nadmiar?

Funkcją cholesterolu LDL w organizmie, czyli jednej z frakcji cholesterolu, jest transport cząsteczek cholesterolu z wątroby do wszystkich komórek. Jest on więc niezbędny do właściwej pracy organizmu. Jednak wskutek wielu czynników jego poziom może wzrosnąć, a to stan zagrażający zdrowiu, a nawet życiu pacjenta. Nadmiar cholesterolu LDL odkłada się, powodując zwężanie się światła tętnic. Z tego powodu nazywany jest „złym cholesterolem”. Twoje wyniki badań wskazują na zbyt dużą ilość tej frakcji? Aby nie dopuścić do rozwoju groźnych chorób, warto zainteresować się, jak obniżyć cholesterol LDL.

Norma cholesterolu LDL

Zgodnie z wytycznymi Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego, normy dla cholesterolu LDL są skojarzone bezpośrednio ze skalą SCORE, czyli skalą ryzyka wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych. Aby je właściwie zinterpretować, należy ustalić swoje ryzyko na podstawie ogólnodostępnej planszy. Jak połączyć obydwa parametry?

  • ryzyko małe lub umiarkowane: < 3 mmol/l (< 115 mg/dl),
  • ryzyko duże: < 2,5 mmol/l (< 100 mg/dl),
  • ryzyko bardzo duże: < 1,8 mmol/l (< 70 mg/dl).

Czym grozi wysoki „zły cholesterol”?

Wyniki badań cholesterolu, które znajdują się ponad normą, mogą wskazywać zwiększone ryzyko wystąpienia schorzeń takich jak:

  • miażdżyca,
  • zawał serca,
  • wylew i udar,
  • bladość skóry,
  • żółte zgrubienia (powieka, pod piersiami, zgięcie łokcia),
  • guzki (nadgarstki, ścięgno Achillesa).

Jak obniżyć cholesterol LDL?

Zbyt wysoki poziom cholesterolu frakcji LDL odkłada się w tętnicach i może stać się powodem wyżej wspomnianych dolegliwości. Czy stan ten da się skutecznie zwalczyć? Kluczem okazać się może modyfikacja stylu życia oraz wprowadzenie odpowiednich zaleceń do co spożywanych pokarmów. Zdecydowanie warto udać się po pomoc specjalisty, który podpowie jak obniżyć cholesterol LDL w konkretnych przypadkach.

  • Dieta

Należy unikać tłuszczów nasyconych i tłuszczów trans. W tym celu, warto czytać etykiety kupowanych produktów spożywczych. Okazuje się bowiem, że szkodliwy olej palmowy może znajdować się nawet w serku fromage. Warto także zadbać o odpowiednią proporcję kwasów omega-3 do omega-6, wprowadzając do diety ryby morskie i oliwę.

  • Ruch

Dzienna dawka ruchu powinna być przyjemna i prosta do wykonania. Zacznij od wykonywania 5 tysięcy kroków dziennie. Włącz elementy jogi, lekkiej gimnastyki.

Materiał Partnera