Data: 3 marca 2020 Kategoria: Porady medyczne
techniki relaksacyjne

Stresujesz się? Oto 5 technik relaksacyjnych, które musisz znać!

Moment największego stresu objawia się napięciem mięśni, szybko bijącym sercem oraz przyspieszonym oddechem. Kluczem do przejęcia kontroli nad własnym ciałem są wówczas techniki relaksacyjne, które umożliwiają uspokojenie się. Podczas ich stosowania można także wspomagać się suplementami diety.

1. Oddychanie, muzykoterapia i suplementy

Głębokie oddychanie jest podstawą wielu technik relaksacyjnych, która polega na angażowaniu przepony zamiast klatki piersiowej. Dzięki temu organizm jest dotleniony, a stres zredukowany. Niekiedy głębokie oddychanie łączy się z muzykoterapią lub aromaterapią, które wzmacniają efekt relaksacyjny. Odprężeniu może sprzyjać również przyjmowanie suplementów diety na bazie naturalnych ekstraktów roślinnych, na przykład Miralo – na stres i uspokojenie.

Dobroczynny wpływ Miralo na uspokojenie nerwów wynika z połączenia dwóch składników aktywnych. Ekstrakt z ashwagandhy podnosi odporność na stres, z kolei ekstrakt z szafranu pomaga utrzymywać dobry nastrój i poprawia go. Miralo (na stres i uspokojenie) może być z powodzeniem stosowany w ciągu dnia, ponieważ nie powoduje senności. [1] Wystarczy tylko jedna kapsułka Miralo na ukojenie nerwóww ciągu dnia.

Trening Jacobsona

Trening relaksacyjny Jacobsona sprawdzi się szczególnie w przypadku osób, które w związku ze stresem i życiem w ciągłym biegu są przewlekle spięte. Trening ten nie wymaga wcześniejszego przygotowania i jest bardzo prosty.

Polega on na spinaniu oraz rozluźnianiu poszczególnych partii mięśni, począwszy od stóp, a skończywszy na twarzy. Metoda Jacobsona, choć ma już kilkadziesiąt lat, nadal jest polecana przez psychiatrów i psychologów. Można powtarzać ją 2-3 razy na każdą partię ciała.

3. Trening uważności (mindfulness)

Rozpamiętywanie przykrych sytuacji i nadmierne martwienie się jest zmorą wielu osób i może być przyczyną stresu. Trening uważności polega na skupieniu się na „tu i teraz”, zaangażowaniu w to, co dzieje się w tym momencie. Zaletą treningu uważności jest możliwość wykonywania go w dowolnym miejscu i czasie, bez uprzedniego przygotowania się.

Istotą treningu mindfulness jest skupienie się na jednym fragmencie rzeczywistości i kontemplowanie go za pomocą zmysłów wzroku, węchu, słuchu, dotyku. Taka forma medytacji może trwać dowolny czas, najlepiej do momentu pełnego uspokojenia się.

4. Wizualizacja relaksacyjna

Wizualizacja jest jednym z najszybszych oraz najprostszych sposobów na pozbycie się stresu. Polega ona na wyobrażaniu sobie przyjemnych obrazów – w mózgu działają bowiem te same ośrodki, co podczas prawdziwego przeżywania pozytywnych emocji.

Wystarczy usiąść lub położyć się wygodnie, zamknąć oczy i sięgnąć pamięcią do miłych wydarzeń. Wizualizacja relaksacyjna świetnie łączy się z głębokim oddychaniem oraz muzykoterapią.

5. Technika skanowania ciała

Technika ta polega na skanowaniu ciała z góry na dół lub z dołu do góry. Na początek należy skierować uwagę na poszczególną część, np. stopę, i skupić się na odczuciach doświadczanych w tej okolicy. Może być to mrowienie, ból, pocenie i inne. Następnie przejść do innych obszarów ciała. I tak aż do momentu całkowitego uspokojenia się.

Przypis:

[1] Lymperopoulou CD and Lamari FN, Saffron Safety in Humans: Lessons from the Animal and Clinical Studies. Med Aromat Plants 2015, 4:5

Materiał Partnera