Data: 13 marca 2020 Kategoria: Porady medyczne
poprawa odporności organizmu jesienią

Poprawa odporności organizmu jesienią — o czym pamiętać

Jesienią jesteśmy bardziej narażeni na przeziębienie. Po wakacyjnych upałach temperatura znacznie spada, częściej pada deszcz i wieje chłodny wiatr. Dodatkowo nasza naturalna odporność jest znacznie słabsza.

Jesienią spadają nie tylko liście z drzew, ale również i nasza odporność. Dlatego też powinniśmy dołożyć wszelkich starań, aby nieco wzmocnić mechanizmy obronne organizmu, który jest narażony na różnorodne infekcje.

Jesienna dieta na odporność

Jesienią możesz odczuwać ochotę na produkty słodkie, a nawet tłuste. Dzieje się tak dlatego, że organizm “domaga” się większej ilości kalorii, aby skutecznie się rozgrzać. Nie oznacza to jednak, że od razu przybierzemy na wadze. Wystarczy sięgnąć po posiłki zdrowe, a jednocześnie bogate we wszystkie składniki odżywcze, które jesienią są szczególnie ważne dla naszego zdrowia.

  • Jesienią nasz organizm wykazuje szczególne zapotrzebowanie na witaminę D. Dlatego też do jesiennej diety należy włączyć produkty, które są bogate w tę witaminę, a więc ryby morskie – gotowane, pieczone lub duszone (smażenie niszczy witaminę D). Oprócz tego znajduje się ona również w jajkach, olejach roślinnych, mleku i produktach mlecznych, wątrobie i serach dojrzewających.
  • Bardzo ważna dla naszej odporności jest również witamina C. Jest ona niezbędna do produkcji glutationu, czyli silnego przeciwutleniacza. Dlatego też w jesiennej diecie nie może zabraknąć kiszonej kapusty, szpinaku, jagód, owoców cytrusowych i kiwi.
  • Warto również jak najczęściej spożywać marchew, kapustę, brokuły, pomidory i paprykę, które są bogate w witaminę A i E.
  • Nasz organizm potrzebuje również minerałów — cynku, selenu i żelaza. Znaleźć je można przede wszystkim w mięsie, rybach, owocach morza, roślinach strączkowych, pestkach dyni, jajkach, soi, brokułach.
  • Warto regularnie, najlepiej każdego dnia, spożywać natkę pietruszki i kiełki. To prawdziwe bogactwo witamin i mikroelementów. Rośliny te wytwarzają enzymy i chlorofil, które wpływają na procesy regeneracyjne układu odpornościowego.
  • W jesiennym jadłospisie nie może zabraknąć czosnku i cebuli. Te dwa warzywa od dawna stosowane były w profilaktyce przeziębienia. Wykazują działanie antybakteryjne i mobilizują układ odpornościowy do działania.

Sprawdź też, co wpływa na spadek odporności >>

Co robić, by wzmocnić odporność na jesień?

Wzmacnianie odporności odbywa się nie tylko na talerzu. Do zdrowia należy podejść kompleksowo, pamiętając o kluczowych zasadach w profilaktyce przeziębienia.

  • Nie wychodź z domu bez pożywnego śniadania.
  • Staraj się jeść regularnie.
  • Unikaj używek (nie tylko alkoholu, ale przede wszystkim palenia papierosów).
  • Ubieraj się adekwatnie do pogody, aby nie doprowadzić do wyziębienia organizmu.
  • Pij rozgrzewające herbatki owocowe, a także jak najczęściej jedz warzywne, ciepłe zupy.
  • Jedz miód, najlepiej codzienne. Dwie łyżki miodu dostarczają witaminy i mikroelementy, które działają wzmacniająco na układ odpornościowy.
  • Nie unikaj aktywności fizycznej. Staraj się regularnie ćwiczyć.
  • W wolnych chwilach wybierz się na spacer, nawet gdy aura na zewnątrz nie jest zbyt sprzyjająca. To bardzo dobry sposób na zahartowanie organizmu. Oczywiście przed wyjściem załóż odpowiednie ubranie.
  • Gdy tylko poczujesz spadek samopoczucia lub zbliżające się przeziębienie, od razu działaj! Aby nie doprowadzić do rozwoju choroby, rozgrzej organizm i pozwól mu na chwilę odpoczynku. Wypij gorącą herbatę z dodatkiem miodu i imbiru albo środek o właściwościach rozgrzewających z apteki, stosuj dietę lekkostrawną, natrzyj ciało rozgrzewającymi olejkami eterycznymi i połóż się do ciepłego łóżka.
Materiał Partnera