Materiał Partnera

Znaczenie nabiału w prawidłowej diecie

Znaczenie nabiału w prawidłowej diecie

Mianem nabiału określa się grupę produktów spożywczych obejmującą mleko oraz jego przetwory. Od pewnego czasu coraz częściej słyszy się o przypadkach alergii i nietolerancji pokarmowej, które dotyczą właśnie nabiału. Są one jednak raczej efektem przemian cywilizacyjnych aniżeli dowodem na to, że człowiek w ogóle nie powinien go spożywać. W diecie zdrowej osoby produkty mleczne odgrywają bowiem niebagatelną rolę.

Cenny wapń Jednym z najważniejszych składników dostarczanych wraz z nimi do organizmu jest wapń, czyli pierwiastek kluczowy dla naszych kości. Potrzebują go rosnące dzieci i młodzież, a także dorośli, jako że po 20. roku życia zaczyna ubywać nam masy kostnej, w tempie wynoszącym ok. 1 proc. rocznie. Tempo to istotnie przyspiesza zaś po pięćdziesiątce, co zwłaszcza u kobiet prowadzi często do osteoporozy.
– Codzienne spożywanie produktów mlecznych potrafi zahamować rozwój tego schorzenia – mówi specjalista ds. technologii żywienia ze Spółdzielni Mleczarskiej ROTR w Rypinie.
Wapń jest istotny także z punktu widzenia innych procesów zachodzących w naszym ciele, takich jak choćby przewodzenie impulsów nerwowych. Do jego optymalnego przyswajania potrzebne są jednak pewne ilości tłuszczu, dlatego lepiej wybierać nabiał o obniżonej zawartości tego ostatniego niż produkty zupełnie go pozbawione („0 proc.”). Pozwoli to zadbać o prawidłowy poziom wapnia w diecie, a jednocześnie uniknąć spożycia zbyt dużych ilości kalorii i nasyconych kwasów tłuszczowych. Białko, witaminy i sole mineralne Kolejny ważny składnik mleka oraz jego przetworów to pełnowartościowe białko, również niezbędne w procesach rozwoju i wzrostu, a poza tym odgrywające ważną rolę w budowaniu tkanki mięśniowej, regeneracji komórek i gojenia się ran oraz w syntezie hormonów. Nabiał to także źródło potrzebnych naszemu organizmowi witamin (przede wszystkim A, B2, B12, E, C i D) oraz minerałów (fosfor, potas,  magnez i inne). Produkty fermentowane Na szczególne wyróżnienie zasługują produkty mleczne bogate w żywe kultury bakterii. Należą do nich jogurty, kefiry, maślanki i zsiadłe mleko, mogą je zaś spożywać również osoby, które z uwagi na nietolerancję laktozy nie powinny pić mleka zwykłego. Produkty te mają dobroczynny wpływ na stan naszej flory jelitowej, co przekłada się na wzrost odporności, usprawnienie przemiany materii, złagodzenie stanów zapalnych i dolegliwości trawiennych oraz zahamowanie rozwoju bakterii chorobotwór

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Suplementy diety połączone ze sportem okazały się skuteczne? Dowiedziałaś się wszystkiego, co chciałaś podczas wizyty w poradnictwie laktacyjnym? Jesteś zadowolony operacji plastycznej? A może optyk pomógł Ci dobrać okulary dopasowane do kształtu twarzy albo masaż okazał się przyjemny? Jeśli tak, to pozostaw po sobie komentarz. W ten sposób pomożesz innym znaleźć specjalistę, a nam rozwijać biznes. Bądź zdrowy ze zdrowie.pkt.pl!

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję