Materiał Partnera

Jakie witaminy i składniki mineralne zawierają grzyby świeże, a jakie suszone?

Jakie witaminy i składniki mineralne zawierają grzyby świeże, a jakie suszone?

Uwielbiasz te małe, ukrywające się w mchu i liściach smakołyki? Jesteś zapalonym grzybiarzem? A może nie masz czasu na grzybobranie, lecz jako szef kuchni nie wyobrażasz sobie polskich dań bez dodatku grzybów? Grzyby, zarówno świeże, jak i suszone, zawierają wiele ważnych składników odżywczych. Ich bezwartościowość to mit. Prawda jest taka, że grzyby mają Ci wiele do dania!

Niektórzy nie mogą się oprzeć, czyli o grzybach świeżych

Zacznij od zrewidowania poglądu, że grzyby są ciężkostrawne. Powodem jest chityna, która dostarcza błonnika pokarmowego. Jest on zdrowy, lecz trudno go strawić dzieciom oraz osobom cierpiącym na schorzenia układu pokarmowego.

Zauważ jednak, że chityna jest polisacharydem, który wiąże w organizmie cholesterol. A zatem ma działanie przeciwmiażdżycowe! Ponadto chityna stymuluje powstawianie mikroflory jelit. A ta jest bardzo korzystna dla organizmu, gdyż uszczelnia jelita i sprawia, że toksyczne substancje są wydalane.

Złośliwi twierdzą, że najbardziej prozdrowotnym działaniem grzyba jest to, że wyciąga człowieka do lasu. A przebywanie na łonie przyrody uspokaja i odpręża. Jednak nie tylko – grzyby zawierają serotoninę, która poprawia nastrój.

Jednak z tej racji, że bywają też grzyby trujące, jeśli się na nich nie znasz, lepiej ich nie zbieraj. Zaufaj zawodowcom, np. F. H. U. SEWERYN – skup, przetwórstwo i sprzedaż grzybów.

Bez nich w kuchni byłoby smutno, czyli o grzybach suszonych

Grzyb w dużej mierze składa się z wody (70-90%). Jednak w procesie suszenia jest ona odparowywana. Znika zatem to, co zbędne, a pozostaje sama esencja smaku i pożywności.

Podczas procesu suszenia wytwarzają się związki zapachowe. To dlatego suszone grzyby leśne tak pięknie pachną! A używane do potraw udzielają im swego aromatu. Nie tracą też żadnych witamin:

  • z grupy B (szczególnie dużo witaminy młodości, czyli B1, zawiera kurka),

  • witaminy A (za sprawą karotenu mają jej szczególnie dużo grzyby w kolorze rudo-pomarańczowym).

Ponadto, grzyby zawierają sporo potasu i nieco wapnia, żelaza i selenu. Nazywane są też leśnym mięsem, ponieważ zawierają dużo roślinnego białka, które dobrze się przyswaja. Dla wegetarian stanowią drugie źródło tego ważnego składnika odżywczego, zaraz po roślinach strączkowych, jak fasola, groch czy soczewica.

Serwując w kuchni grzyby świeże oraz suszone, podtrzymujesz najlepszą, polską tradycję i równocześnie dbasz o zdrowie smakoszy. A to z tej racji, że – ujmując sprawę najogólniej – grzyby wykazują silne działanie immunostymulujące, czyli podnoszą odporność organizmu.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Suplementy diety połączone ze sportem okazały się skuteczne? Dowiedziałaś się wszystkiego, co chciałaś podczas wizyty w poradnictwie laktacyjnym? Jesteś zadowolony operacji plastycznej? A może optyk pomógł Ci dobrać okulary dopasowane do kształtu twarzy albo masaż okazał się przyjemny? Jeśli tak, to pozostaw po sobie komentarz. W ten sposób pomożesz innym znaleźć specjalistę, a nam rozwijać biznes. Bądź zdrowy ze zdrowie.pkt.pl!

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję