Materiał Partnera

Dlaczego i jak hartować dziecko

Dlaczego i jak hartować dziecko
Jesień i zima to czas wzmożonych zachorowań u dzieci. Przyczyną tego stanu rzeczy są między innymi niższe temperatury, brak słońca czy zmiana trybu życia na mniej aktywny. Istnieje jednak pewien łatwy i tani sposób, który pozwala zwiększyć odporność najmłodszych na infekcje. Mowa o hartowaniu, które daje efekty na długie lata. Czemu i w jaki sposób hartować dziecko?

Hartowanie = wzmacnianie układu immunologicznego

Organizm człowieka jest ciągle narażony na kontakt z różnego rodzaju bakteriami, wirusami i pasożytami. Ciało jest chronione przed ich atakami dzięki działaniu układu immunologicznego. Swój system odpornościowy mają już noworodki, a w miarę wzrostu dziecko tworzy tak zwaną odporność nabytą. Jednym z najlepszych sposobów na jej zwiększanie jest hartowanie. Polega ono na wystawianiu się na działanie niekorzystnych czynników – zimna, wiatru czy słońca – w celu zwiększenia tolerancji na te czynniki. Organizm staje się coraz odporniejszy, co zmniejsza częstość łapania infekcji.

W jaki sposób hartować dziecko?

Jednym z najczęstszych błędów jest przegrzewanie dziecka. Wielu rodziców ubiera swoje pociechy zbyt ciepło. Z nadmiarem warstw można przesadzić o każdej porze roku, jednak jest to szczególnie niekorzystne zwłaszcza w cieplejszych miesiącach. Należy także zadbać o odpowiednią temperaturę w pomieszczeniach – nie tylko w domu, ale też w żłobku czy przedszkolu. Jeśli jest w nich zbyt gorąco, warto porozmawiać z pracownikami placówki. Temperatura powietrza w pomieszczeniach, w których przebywa dziecko, nie powinna przekraczać 20 stopni Celsjusza.
Świetnym sposobem na zahartowanie organizmu jest aktywność fizyczna na świeżym powietrzu. Jazda na rowerze, uprawianie sportów wodnych, wyjście na lodowisko, zabawa w śniegu czy wyjazdy narciarskie i snowboardowe – wszystko to pozwoli zwiększyć odporność dziecka. Na aktywność fizyczną na powietrzu nie ma złej pogody – tłumaczy pracowniczka Szkoły Zdrowia w Katowicach, która zajmuje się organizacją obozów narciarskich, snowboardowych oraz windsurfingowych. Nawet jeśli leje deszcz czy sypie śnieg, można zabrać dziecko na krótki spacer, podczas którego się złapie trochę świeżego powietrza.
Pozytywny wpływ na odporność ma także odpowiednia dieta. Regularne i zróżnicowane posiłki bogate w witaminy i minerały pozwolą wzmocnić organizm dziecka. W diecie powinny jak najczęściej gościć warzywa, ryby, chude mięso, kasze czy zdrowe przetwory własnej roboty. Jak najrzadziej dziecko powinno mieć zaś do czynienia z niezdrowymi przekąskami w postaci chipsów czy batonów, a także słodzonymi napojami. Jasne, przygotowując posiłki dla dziecka, trzeba się przy nich trochę napracować, ale czy jest coś cenniejszego dla rodzica niż zdrowie jego pociechy?

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Suplementy diety połączone ze sportem okazały się skuteczne? Dowiedziałaś się wszystkiego, co chciałaś podczas wizyty w poradnictwie laktacyjnym? Jesteś zadowolony operacji plastycznej? A może optyk pomógł Ci dobrać okulary dopasowane do kształtu twarzy albo masaż okazał się przyjemny? Jeśli tak, to pozostaw po sobie komentarz. W ten sposób pomożesz innym znaleźć specjalistę, a nam rozwijać biznes. Bądź zdrowy ze zdrowie.pkt.pl!

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję