Materiał Partnera

Dieta a depresja. Co warto o tym wiedzieć?

Dieta a depresja. Co warto o tym wiedzieć?

Choć wydaje się, że nie ma związku między dietą a depresją – prawda jest zupełnie inna. Większość chorób można, a nawet trzeba kontrolować odpowiednimi posiłkami. Już dawno udowodniono bowiem, że to co jemy bezpośrednio przekłada się na samopoczucie, witalność i ogólną sprawność. W diecie osoby z depresją nie powinno zabraknąć określonych składników. Poznaj te najważniejsze!

Dieta osoby w depresji – niezbędne witaminy z grupy B  i kwas foliowy

Pamiętaj, że odpowiednio skomponowana dieta nie jest w stanie zastąpić leków psychotropowych, które w przypadku ciężkich epizodów depresyjnych są konieczne. Odpowiednie składniki żywieniowe mają jednak działanie uzupełniające i wspomagające leczenie. Komponując codzienne posiłki, weź zatem pod uwagę fakt, że powinny być bogate w tryptofan, kwas foliowy, kwasy omega, magnez, cynk i witaminy z grupy B.

Niedobry witaminy B6 przyczyniają się do rozwijania stanów depresyjnych. Choć nie udowodniono tego, że wskazana witamina zwiększa skuteczność leków przeciwdepresyjnych, w tej chorobie na pewno warto ją suplementować. Największe jej ilości znajdziesz w rybach, orzechach, kukurydzy i otrębach. Podobnie działają też niedobory witaminy B12. Zbyt małe jej stężenie w organizmie nasila objawy depresji. I ją warto więc przyjmować. Znajduje się w produktach pochodzenia zwierzęcego, między innymi w rybach, drobiu, jajach i mleku.

Z kolei niedobory kwasu foliowego wiążą się ze słabszą reakcją na leki przeciwdepresyjne. Aby uzupełnić braki z jego zakresu, trzeba jeść rośliny liściaste, a zwłaszcza szpinak. Wydaje Ci się, że wszystkie podane wskazówki są trudne do zastosowania w praktyce? Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości albo trudno Ci samodzielnie skomponować dietę, poradź się profesjonalisty. Dla osób takich, jak Ty powstały nawet konsultacje przez internet, które prowadzą dietetycy online. Specjaliści doskonale wiedzą, że w trakcie leczenia depresji komfort pacjenta jest najważniejszy.

Proponuję usługę dietetyk online. Zdaje sobie sprawę z tego, że niektóre osoby potrzebują pomocy, ale chcą nawiązać współpracę przez Internet. W ramach konsultacji przeprowadzam wywiad żywieniowy i zdrowotny, a następnie przekazuje zalecenia i jadłospis – wyjaśnia specjalistka z ekoDiETETYK Poradnia Dietetyczna.

Kwasy Omega 3

W przypadku stanów depresyjnych zaleca się wzbogacenie diety o kwasy tłuszczowe Omega 3. Kwasy te zaliczane są do tak zwanych niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (w skrócie NNKT), ponieważ organizm człowieka nie jest w stanie ich samodzielnie wyprodukować, w związku z czym muszą zostać dostarczane z pożywieniem (m.in. takim jak mięso tłustych ryb morskich, olej lniany, siemię lniane, orzechy włoskie). Kwasy omega 3 mają silne właściwości przeciwzapalne. Jest to niezwykle istotne, dlatego że wykazano związek między depresją a nadmierną aktywacją układu immunologicznego o charakterze zapalnym. Poza tym udowodniono, że kwasy tłuszczowe mają pozytywny wpływ na pracę mózgu i zapobiegają zmianom nastroju.

Kiszonki

Nie bez znaczenia w przypadku zaburzeń depresyjnych jest wzmocnienie flory bakteryjnej. Zależność pomiędzy składem bakterii jelitowych a występowaniem i nasileniem objawów depresji została wykazana w licznych już badaniach klinicznych. Wygląda na to, że komunikacja między jelitami a mózgiem działa w dwie strony. Stan psychiczny wpływa na stan flory bakteryjnej z jednej strony, natomiast mikroflora jelit oddziałuje na mózg (dzieje się to na drodze biochemicznej i neurohormonalnej). W leczeniu depresji na szczególną uwagę zasługują szczepy bakterii o udowodnionym działaniu, które zyskały miano psychobiotyków: Lactobactillus helveticus Rosell oraz Bifidobacterium longum Rosel. Z punktu widzenia dietetycznego oczywiście chodzi o urozmaicanie diety wszelkiego rodzaju kiszonkami, które będą zwiększały różnorodność flory bakteryjnej, a tym samym chroniły przed wszelkimi chorobami, w tym również stanami depresyjnymi.

Dieta a depresja – niezbędne pierwiastki

Wśród ważnych pierwiastków mających znaczenie w leczeniu depresji wymienić należy także cynk (obecny m.in. w pestkach dyni, słonecznika, ostrygach, mięsie, jajach, rybach) i magnez. Do pokarmów zawierających duże ilości magnezu należą: suszone glony, rośliny strączkowe (fasola, produkty sojowe, groch i soczewica), pełne zboża (zwłaszcza gryka, proso, pszenica, jęczmień, żyto, ryż), orzechy i nasiona .

Jak widać, istnieje ważny związek między dietą a depresją. Co do tego nie ma wątpliwości.

   

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Suplementy diety połączone ze sportem okazały się skuteczne? Dowiedziałaś się wszystkiego, co chciałaś podczas wizyty w poradnictwie laktacyjnym? Jesteś zadowolony operacji plastycznej? A może optyk pomógł Ci dobrać okulary dopasowane do kształtu twarzy albo masaż okazał się przyjemny? Jeśli tak, to pozostaw po sobie komentarz. W ten sposób pomożesz innym znaleźć specjalistę, a nam rozwijać biznes. Bądź zdrowy ze zdrowie.pkt.pl!

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję