Materiał Partnera

5 sposobów na obniżenie cholesterolu

5 sposobów na obniżenie cholesterolu

Negatywne skutki niewłaściwego sposobu odżywiania i zwiększonej ilości cholesterolu mogą powodować długotrwałe szkody w organizmie. Problemy z miażdżycą prowadzić mogą do zawału, a nawet udaru mózgu. Co to jest udar mózgu i jaki jest jego związek z cholesterolem? Jak dbać o odpowiedni poziom cholesterolu w organizmie?

Czym jest cholesterol i jak wpływa na organizm?

Cholesterol to substancja chemiczna obecna we wszystkich komórkach ludzkiego ciała. Sam w sobie nie jest szkodliwy, a wręcz jest niezbędny, aby utrzymać prawidłowy stan zdrowia. Zbyt duża ilość cholesterolu zwiększa jednak ryzyko miażdżycy oraz jej powikłań, takich jak na przykład udar mózgu lub zawał serca.

Cholesterol możemy podzielić na dwa rodzaje, które wpływają na zdrowie pozytywnie bądź negatywnie. HDL, czyli cholesterol pozytywny, chroni naczynia krwionośne przed miażdżycą, transportując nadmiar cholesterolu do wątroby, przez którą jest wydalany. Wszystkie osoby o niskim stężeniu HDL mają większą szansę na pochodne chorób powiązanych z miażdżycą[1].

„Zły” cholesterol LDL jest transportowany do ściany tętnicy i prowadzi do miażdżycy oraz zwężania światła naczyń krwionośnych. Może to doprowadzić do zawału serca lub udaru mózgu.

Co to jest udar mózgu i dlaczego wiąże się z cholesterolem?

Z definicji, udarem mózgu określany jest nagły deficyt neurologiczny, występujący na skutek niedokrwienia ośrodkowego układu nerwowego bądź krwotoku. Ok. 75% wszystkich udarów stanowią udary niedokrwienne. Co to jest udar mózgu niedokrwienny? Spowodowany jest on ogniskowym zamknięciem światła naczynia krwionośnego, co prowadzi do przerwania dopływu tlenu i glukozy do mózgu. Następstwem tego jest zaburzenie procesów metabolicznych w dotkniętym obszarze. Warto zaznaczyć, że udar mózgu jest problemem społecznym zarówno krajów rozwiniętych, jak i krajów o niższym poziomie uprzemysłowienia i niskim dochodzie narodowym[2].

Skoro wiemy już, co to jest udar mózgu, pora przyjrzeć się bliżej temu, co może go wywołać. Podwyższony cholesterol w organizmie jest jednym z powodów, które mogą prowadzić do udaru niedokrwiennego. Stężenie cholesterolu rośnie na skutek wystąpienia wielu czynników. Mogą zaliczać się do nich: niewłaściwa dieta, mała aktywność fizyczna lub nawet palenie papierosów.

Obniżanie cholesterolu – co działa?

1. Umiarkowana aktywność fizyczna

Najpopularniejszym sposobem na pozbycie się cholesterolu jest uprawianie sportu. Ruch prowadzi do spalania tkanki tłuszczowej, a tym samym redukuje nadmierny poziom cholesterolu w organizmie.

2. Zmiana diety

Drugą metodą walki z cholesterolem jest dieta bogata w chude twarogi, orzechy, oleje, produkty sojowe, owoce, warzywa oraz chude mięso i ryby. Zdecydowanie należy unikać potraw smażonych. Smażone mięso najlepiej zastąpić tym duszonym lub gotowanym na parze.

 3. Odstawienie używek

W szczególności papierosów, które obniżają poziom pozytywnego cholesterolu HDL w organizmie i prowadzą do miażdżycy. Alkohol również zaburza równowagę tłuszczową, dlatego jego konsumpcja powinna być w miarę możliwości zredukowana. Czerwone wino do obiadu jest wyjątkiem, ponieważ wspomaga krążenie.

 4. Nawadnianie się naparami

Ostatnim sposobem na redukcję cholesterolu LDL w organizmie jest picie odpowiednich naparów. Spożywanie zaparzonych liści karczocha lub napoju owsianego dostarczy wiele błonnika, który pomoże w wyłapaniu cząsteczek negatywnego cholesterolu.

5. Obniżanie cholesterolu z pomocą fitosteroli

Fitosterole coraz powszechniej stosowane są w kontroli poziomu cholesterolu. Badacze stwierdzili, że codzienne spożywanie odpowiedniej ilości produktów, które je zawierają, redukuje LDL we krwi[3]. Znaleźć je można w wielu gatunkach roślin, które je wytwarzają. Ich mechanizm działania polega na zmniejszaniu wchłaniania cholesterolu z przewodu pokarmowego.

[1] Rye KA, Bursill CA, Lambert G et al. The metabolism and antiatherogenic properties of HDL. J Lipid Res, 2009; 50: 195–200

[2] World Health Organization. Health systems-improving performance. WHO, Geneva 2000.

[3] . Matvienko O.A, Lewis D.S, Swanson M, Arndt B, Rainwater D.L, Stewart J, Alekel D.L: A single daily dose of soybean phytosterols in ground beef decreases serum total cholesterol and LDL cholesterol in young, mildly hypercholesterolemic men. Am. J. Clin. Nutr., 2002, 76, 57-64

Bibliografia
  1. Rye KA, Bursill CA, Lambert G et al. The metabolism and antiatherogenic properties of HDL. J Lipid Res, 2009; 50: 195–200.
  2. World Health Organization. Health systems-improving performance. WHO, Geneva 2000.
  3. Matvienko O.A, Lewis D.S, Swanson M, Arndt B, Rainwater D.L, Stewart J, Alekel D.L: A single daily dose of soybean phytosterols in ground beef decreases serum total cholesterol and LDL cholesterol in young, mildly hypercholesterolemic men. Am. J. Clin. Nutr., 2002, 76, 57-64.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Suplementy diety połączone ze sportem okazały się skuteczne? Dowiedziałaś się wszystkiego, co chciałaś podczas wizyty w poradnictwie laktacyjnym? Jesteś zadowolony operacji plastycznej? A może optyk pomógł Ci dobrać okulary dopasowane do kształtu twarzy albo masaż okazał się przyjemny? Jeśli tak, to pozostaw po sobie komentarz. W ten sposób pomożesz innym znaleźć specjalistę, a nam rozwijać biznes. Bądź zdrowy ze zdrowie.pkt.pl!

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję