Data: 25 sierpnia 2017 Kategoria: Zdrowy styl życia

Zasady rozsądnego stosowania suplementów diety

Suplementy diety to przybierające formę tabletek, kapsułek, płynu lub proszku preparaty zawierające rozmaite makro- i mikroelementy, witaminy oraz inne substancje przydatne ludzkiemu organizmowi w przeróżnych sytuacjach. Na ich sprzedaż pozwolenie wydaje Główny Inspektor Sanitarny, nie są jednak lekami, w związku z czym można nabyć je nawet w drogerii. Co nie oznacza bynajmniej, że mamy pełną dowolność w ich stosowaniu.

Po pierwsze nie jest tak, że suplementacji potrzebuje każdy człowiek. Nie należy też stosować jej na okrągło. Zanim zdecydujemy się na przyjmowanie jakichkolwiek specyfików, zastanówmy się, czy sytuacja naprawdę tego wymaga. Być może chcielibyśmy poprawić stan naszych włosów, skóry i paznokci lub wspomóc działania podjęte w celu zrzucenia wagi. A może po prostu uzupełnić w diecie sezonowe niedobory niektórych składników? Wówczas rzeczywiście warto się zaopatrzyć w odpowiedni suplement.

Co za dużo, to niezdrowo

Unikajmy jednak przyjmowania zbyt dużej liczby różnych środków jednocześnie bez konsultacji z lekarzem. On też najlepiej określi, ile suplementów o jakim składzie powinniśmy stosować, uwzględniając nasz wiek, przebyte bądź przewlekłe schorzenia, a także zażywane dotychczas leki. Substancje zawarte np. w suplementach witaminowych mogą pokrywać się z tymi wchodzącymi w skład suplementów poprawiających wygląd. Beztroskie przyjmowanie ich razem zwiększa ryzyko przedawkowania niektórych związków. Nawet jeśli zaś stosujemy zupełnie różne preparaty, to wciąż łykanie kilku czy kilkunastu tabletek dziennie może stanowić spore obciążenie dla naszej wątroby.

Suplementy „odchudzające”

Szczególną ostrożność należy zachować w przypadku suplementów wspomagających odchudzanie. Te zmniejszające wchłanianie tłuszczu wymagają zwiększenia ilości przyjmowanych dziennie płynów. Natomiast te „podgrzewające” organizm, by szybciej spalać tkankę tłuszczową, nie są wskazane dla osób starszych ani mających problemy z krążeniem.

Warto też zwrócić uwagę na słowo „wspomagające”. Samo stosowanie suplementów bowiem nie sprawi, że siedząc cały dzień przed telewizorem zyskamy figurę trenera fitness.

Nie można zapominać o odpowiedniej diecie i aktywności fizycznej – mówi specjalista z apteki internetowej Venafarm.

Suplementacja ułatwia tylko oraz ewentualnie przyspiesza osiągnięcie wymarzonych efektów, np. poprzez hamowanie łaknienia, dzięki któremu łatwiej utrzymać kaloryczny reżim.

Suplementacja z głową

Niezależnie od tego, z jakich powodów zamierzamy przyjmować suplementy diety, nie odpuszczajmy dbania o urozmaicony jadłospis. Wybierajmy też specyfiki możliwie najbardziej naturalne, tzn. takie, w których substancje aktywne są pozyskane z roślin, a nie wytworzone syntetycznie. Te ostatnie bowiem wchłaniają się znacznie gorzej. Pamiętajmy również, że o stosowaniu suplementów przez okres dłuższy niż 2-3 miesiące (w którym to czasie powinniśmy zauważyć jego efekty) należy zawsze decydować w porozumieniu z lekarzem.

Materiał Partnera