Data: 29 stycznia 2018 Kategoria: Zdrowy styl życia

Witamina D – jak stosować, by zwiększyć odporność?

Statystyki mówią, że nawet 90% Polaków ma zbyt niski poziom witaminy D w organizmie. Jednym z objawów takiego niedoboru jest ogólny spadek odporności. Sprawdź, jak mu zapobiec.

Znacząca większość Polaków ma nieodpowiedni poziom, a nawet niedobór witaminy D. Dzieje się tak dlatego, że organizm wytwarza tę niezbędną substancję z wykorzystaniem promieni słonecznych, których w naszej szerokości geograficznej brakuje w okresach jesienno-zimowych. Jak suplementować tę kluczową dla zdrowia witaminę?

Witamina D – gdzie ją znaleźć?

Witamina D to dość nietypowy mikroelement, bardzo trudno bowiem dostarczyć ją organizmowi wraz z jedzeniem. Witamina D występuje w tłustych pokarmach, takich jak:

  • żółtka jaj,
  • masło,
  • ryby (makrela, łosoś, węgorz, śledź)
  • tran
  • niektóre grzyby.

Mimo to, nawet 90% przyswajanej witaminy D, organizm i tak wytwarza dzięki reakcji cholesterolu w skórze z promieniami słonecznymi – czyli dzięki ekspozycji na słońce. W sytuacji, gdy dostatecznie długie wystawienie skóry na słońce jest niemożliwe, należy zatroszczyć się o odpowiednią suplementację tej substancji. Warto przyjmować ją w towarzystwie zdrowych tłuszczy, które pomagają jej rozpuścić się w organizmie i wspomagają jej działanie. Oprócz przyjmowania suplementów, dobrze jest wzbogacić jadłospis o pokarmy zawierające witaminę D.

I niedobór, i nadmiar mogą być groźne

Przyjmując suplementy należy pamiętać, że zarówno niedobór witaminy D, jak i jej nadmiar mogą być niekorzystne dla kondycji organizmu. Do objawów niedoboru witaminy D zalicza się apatię i ciągłe zmęczenie, problemy z zasypianiem, depresję, choroby kości takie, jak krzywica czy osteoporoza, a także ogólny spadek odporności.

Do objawów nadmiaru tej substancji w organizmie zalicza się nadmierne pocenie, świąd skóry, utratę apetytu i nudności, zwiększone uczucie pragnienia, częste oddawanie moczu, ból głowy i biegunkę. Nadmiar witaminy D prowadzi także do nadmiernego odkładania się wapnia w tkankach, szczególnie w nerkach oraz sercu. Trudno jest przedawkować witaminę D przyswajaną przez organizm w wyniku ekspozycji na promienie słoneczne, jednak możliwe jest, aby przedawkować suplementy. Dlatego właśnie stosując je, zawsze należy ściśle stosować się do zaleceń producenta.

Ekspozycja na słońce – jak to zrobić?

W okresie wiosennym i letnim słońce świeci na tyle mocno, że i w naszej szerokości geograficznej z łatwością można zapewnić sobie odpowiedni poziom witaminy D w organizmie i tym samym zwiększyć odporność. Aby to zrobić, wystarczy zadbać o odpowiednio częstą ekspozycję skóry na słońce. Należy odsłonić twarz i ramiona i wystawić je na działanie słońca na około 20 minut kilka razy w tygodniu. Warto zaznaczyć, że stosowanie kremów z filtrem skutecznie blokuje dostęp promieni UV do skóry, w związku z czym uniemożliwia organizmowi wytworzenie witaminy D.

Materiał Partnera