Data: 12 lipca 2017 Kategoria: Zdrowy styl życia

Na czym polega i jakie ma zalety Aqua Aerobik

Wynaleziony w latach 80. XX w Stanach Zjednoczonych Aqua Aerobik co jakiś czas powraca – nomen omen – na fali trendów. Z jego dobrodziejstw warto korzystać jednak nie tylko wtedy, kiedy akurat staje się bardziej modny. Mogą to robić zarówno osoby wysportowane, jak i otyłe, starsze, niepełnosprawne lub po urazach, a także kobiety w ciąży. Co sprawia, że właśnie ta forma aktywności fizycznej jest tak uniwersalna? O tym przeczytasz w niniejszym artykule.

Aqua Aerobik łączy w sobie elementy pływania, tzw. treningu kardio (kondycyjnego) oraz gimnastyki korekcyjnej. Ćwiczenia wykonywane są w wodzie, której opór sprawia, że spalamy więcej kalorii, jednocześnie nie obciążając stawów. Woda, gdy się ruszamy, masuje delikatnie zarazem nasze ciało, co z jednej strony ujędrnia skórę, a z drugiej pomaga się odprężyć oraz rozluźnić mięśnie. To z kolei minimalizuje ryzyko powstawania zakwasów, które potrafią skutecznie zniechęcić do kolejnych treningów w przypadku innych form aktywności.

Różnorodność ćwiczeń

W zależności od głębokości wody (do pasa, do piersi lub tak, że nie dotyka się dna stopami) można zastosować różne rodzaje i zestawy ćwiczeń. Wykonuje się je niekiedy z użyciem rozmaitych przyrządów, takich jak piankowe rurki, hantle czy pasy wypornościowe. W zależności od np. kierunku danego ruchu stawiają one opór albo wręcz przeciwnie – stwarzają warunki odciążenia.

Bezpieczny trening dla każdego

Aqua Aerobik często wykorzystuje się jako jedną z form rehabilitacji po kontuzjach (złamania, zerwane ścięgna) lub operacjach w obrębie układu ruchu.

– W wodzie łatwiej wykonać wiele ćwiczeń, przy czym kręgosłup i stawy nie są narażone na przeciążenia – mówi specjalista z Centrum Aktywnej Odnowy „Na Wzgórzu”.

Generalnie maleje więc ryzyko urazów i stąd też zaleca się taką bezpieczną gimnastykę również kobietom w ciąży oraz osobom starszym, cierpiącym np. na osteoporozę.

Liczne korzyści

Ruch w wodzie poprawia elastyczność mięśni, ścięgien i skóry, wysmukla sylwetkę i redukuje cellulit. Korzystnie wpływa na układ krwionośny i oddechowy, zwiększając wytrzymałość całego ciała. Regularne treningi skutkują też polepszeniem koordynacji ruchowej. Dla wielu osób jednak największą zaletą Aqua Aerobiku jest to, iż ćwiczenia są niezwykle przyjemne. Ma na to wpływ wspomniany już masaż przez wodę, ale też fakt, że męczymy się tutaj wolniej i później niż w przypadku klasycznego aerobiku, a w dodatku uwalniają się nam endorfiny, czyli tzw. hormony szczęścia, które natychmiast poprawiają nam humor.

Materiał Partnera