Data: 1 kwietnia 2019 Kategoria: Zdrowy styl życia

Bolesne skurcze nóg. Wiemy, jak się ich pozbyć!

Skurcze mięśni można, a nawet powinno się leczyć. Pomóc mogą ćwiczenia rozciągające, dobre nawodnienie organizmu, a w przypadku nawracających napięć, które zakłócają sen, warto zainteresować się suplementacją.

Skurcze nóg są częstym i zwykle nieszkodliwym stanem, w którym mięśnie napinają się i powodują duży dyskomfort. Ból zwykle zlokalizowany jest w łydkach, choć może obejmować również uda i stopy. Większość przypadków skurczów ma miejsce w nocy, podczas snu. Mogą one trwać od kilku sekund do kilku minut. Gdy miną, jeszcze przez jakiś czas możesz odczuwać tkliwość w danym obszarze ciała.

Skurcze nóg mogą wystąpić bez wyraźnego powodu, jednak ryzyko ich pojawienia się rośnie wraz z wiekiem. Starsi ludzie tracą masę mięśniową, więc pozostałe tkanki szybciej ulegają przeciążeniom. Również nadmierne ćwiczenia fizyczne prowadzą do zmęczenia i odwodnienia, przez co łatwiej o skurcze. Są one także częstym objawem podczas ciąży. Ryzyko skurczów może być też większe w przypadku niektórych schorzeń i w czasie przyjmowania leków.

Rozciąganie i zmiana temperatury

Jeśli często miewasz skurcze nóg, pomóc mogą masaże i ćwiczenia. Rozciągaj napięte partie mięśni i delikatnie je pocieraj. Aby rozluźnić łydkę, przełóż ciężar ciała na bolącą nogę i lekko ugnij kolano. Jeśli nie możesz stać, usiądź na podłodze lub na krześle z nogą wyciągniętą na wprost. Spróbuj pociągnąć stopę w kierunku głowy, nie uginając kolana. Pomoże to również w przypadku skurczu z tyłu uda. Jeśli spięty jest mięsień czworogłowy z przodu nogi, podeprzyj się o krzesło i spróbuj pociągnąć stopę do góry, w kierunku pośladków.

Ulgę może też przynieść ogrzanie lub schłodzenie bolesnego miejsca. Połóż na napiętych mięśniach ciepły termofor lub poduszkę grzewczą. Pomocna może być także ciepła kąpiel i skierowanie strumienia gorącej wody na wrażliwe miejsce. Dolegliwości może również złagodzić masowanie bolesnych obszarów ciała kostkami lodu owiniętymi w ręcznik.

Dieta i leki w walce ze skurczami

W celu pozbycia się skurczów nóg niektórzy lekarze zalecają przyjmowanie preparatów zawierających witaminę B. Jej niedobory powodują drżenie i napięcie mięśni. Podobne objawy dają braki magnezu i potasu. Lek, który może je uzupełnić, powinien zawierać łatwo przyswajalne formy tych pierwiastków, na przykład sole kwasu asparaginowego.

By zapobiec skurczom, unikaj odwodnienia i pij dużo płynów każdego dnia. To, ile konkretnie powinno się ich przyjmować, zależy od płci, diety, aktywności, stanu zdrowia, wieku i przyjmowanych leków. Płyny pomagają mięśniom kurczyć się i relaksować. Gdy komórki mięśniowe są nawodnione, stają się mniej drażliwe. Dlatego przez cały dzień uzupełniaj płyny w regularnych odstępach czasu.

Materiał Partnera