Data: 14 listopada 2016 Kategoria: Porady medyczne
witaminy

Witaminy, których nie może zabraknąć w domowej apteczce

Bez witamin i składników mineralnych nasz organizm nie będzie funkcjonował prawidłowo. Dlatego w naszej domowej apteczce powinny znaleźć się, jako uzupełnienie zrównoważonej diety, suplementy diety zawierające witaminy, których możemy szczególnie potrzebować.

Czym są witaminy?

Witaminy to niezbędne człowiekowi do życia związki chemiczne dostarczane zwykle z pożywieniem. Ich brak, czyli awitaminoza oraz niedobór (hipowitaminoza) mogą prowadzić do poważnych konsekwencji dla naszego zdrowia. Niedobór witamin oznacza nie tylko przykre dolegliwości zdrowotne, ale też większe ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych. Co ważne, sam organizm nie produkuje witamin, dlatego tak ważne jest właściwe odżywanie i ewentualne uzupełniane braków odpowiednimi suplementami diety.

Najważniejsze witaminy

Witamina C, czyli kwas askorbinowy jest niezbędna dla prawidłowego wzrostu kości i zębów oraz dla przyswajania żelaza i kwasu foliowego. W przypadku infekcji wzmacnia siły obronne organizmu i pomaga zwalczyć przeziębienie. Do tego chroni przez zaćmą i łagodzi objawy alergii. W przypadku niedoboru witaminy C może grozić nam szkorbut objawiający się nadmiernym zmęczeniem, wypadaniem włosów i zębów czy podatnością na infekcje. Kolejna ważna dla naszego organizmu witamina to B1, czyli tiamina niezbędna do tego, by węglowodany były zamieniane na energię. Tiamina chroni przed depresją i chorobami serca, poprawia możliwości intelektualne, a nawet poprawia trawienie. Warto pamiętać o jej uzupełnianiu zwłaszcza, jeśli pijemy dużo kawy lub herbaty, które wypłukują tiaminę.  Odpowiednie preparaty znaleźć można m.in. w aptece internetowej Strefa Leków. Z kolei ryboflawina – witamina B2 – jest nieodzowna w przemianach białek, tłuszczów i węglowodanów oraz dla syntezy hormonów tarczycy. B2 wzmacnia również działanie przeciwutleniaczy i uczestniczy w produkcji czerwonych krwinek. Generalnie warto pamiętać o wszystkich witaminach z grupy B, gdyż ich brak skutkuje mniejszą sprawnością fizyczną i intelektualną, a także brakiem apetytu, zanikiem mięśni, depresją. Witaminy z tej grupy to również: B5 (kwas pantonenowy), B6 (pirydoksyna), B9 (kwas foliowy), B12 (cyjanokobolamina). Inne ważne witaminy to witamina D odpowiadająca za mocne kości i zęby, witamina E (tokoferol) chroniąca przed miażdżycą oraz witamina K, która wytwarza związki niezbędne do prawidłowego krzepnięcia krwi. Warto jeszcze wspomnieć o witaminie A odpowiedzialnej za zdrowe widzenie i mocne kości, a w przypadku dzieci – za prawidłowy wzrost.

Materiał Partnera