Data: 3 czerwca 2016 Kategoria: Porady medyczne, Uroda
zylaki

Jak uniknąć żylaków?

Żylaki to bardzo często spotykana patologia układu krążenia. Łatwo je rozpoznać – żylaki to zmienione chorobowo żyły, najczęściej na nogach, ale także w okolicach odbytu (hemoroidy). Żyły dotknięte tym problemem są znacznie poszerzone i bardzo widoczne. Zwiększeniu objętości zazwyczaj towarzyszy również wydłużenie i poskręcanie. Schorzenie dotyczy częściej kobiet niż mężczyzn, a sprawą znacznie poważniejszą od nieestetycznego wyglądu jest poważne zagrożenie dla zdrowia.

Skąd się biorą żylaki?

Istnieje wiele przyczyn występowania żylaków, z czego najważniejsze są uwarunkowania genetyczne. Dlatego jeżeli w poprzednich pokoleniach występowało to schorzenie, powinniśmy przyłożyć szczególną wagę do profilaktyki – wyjaśnia nasz rozmówca z Apteki Mirowskiej. Podstawą utrzymywania układu krążenia w dobrej kondycji jest przede wszystkim przestrzeganie zasad zdrowej diety i zażywanie ruchu. Szczególną rolę odgrywa tutaj właśnie aktywność fizyczna, która zapobiega degradacji tkanki sprężystej w ścianach żył.

Podstawy profilaktyki żylaków – czego unikać

Aby uniknąć rozszerzenia światła powierzchniowych naczyń krwionośnych i niewydolności zastawek w żyłach, czyli głównych objawów tzw. żylaków, warto przede wszystkim unikać zbędnych przeciążeń układu krwionośnego i zastojów żylnych. Najważniejszym celem jest zatem utrzymanie niezakłóconego przepływu krwi w żyłach.

Należy unikać długiego przebywania w jednej pozycji (stanie, siedzenie), podnoszenia zbyt dużych ciężarów oraz starać się utrzymywać dietę, która zapobiega zaparciom. Niebezpieczne jest także noszenie skarpet, pończoch i podkolanówek ze zbyt ciasnymi ściągaczami, a zwłaszcza źle dobranej bielizny wyszczuplającej. Negatywny wpływ na krążenie ma przebywanie w zbyt gorących miejscach czy nadużywanie sauny i gorących kąpieli.

Co robić, by ustrzec żylaków?

Jednak zakazy to nie wszystko, ponieważ o zdrowie należy dbać aktywnie – przypomina specjalista z internetowej apteki MIRO. Osobom ze skłonnościami do żylaków zaleca się ruch (bez forsowania się), a więc spacery, gimnastykę kończyn, a także pływanie, aqua aerobik, jogę czy jazdę na rowerze. Dobrym pomysłem jest noszenie specjalistycznych opasek i elastycznych pończoch.

Jak ulżyć obolałym nogom?

Niestety, nie każdy może sobie pozwolić na stosowanie się do wszystkich wymienionych zaleceń. Dla wielu z nas praca siedząca lub stojąca to codzienna konieczność, dlatego pod koniec dnia odczuwamy ciężar i bolesność nóg, a nawet zauważamy opuchliznę. W usuwaniu takich objawów pomocne są maści i żele do stosowania zewnętrznego, takie jak np. Acerin Cool Relax, Dih Lipożel, Antiveron czy Heparin. Nieocenionym wsparciem dla naczyń krwionośnych są rozmaite suplementy, jak Venotrex, Duovenium, Venescin Forte czy Venoruton.