Data: 9 września 2019 Kategoria: Porady medyczne
Dysleksja u dziecka

Jak pomóc dziecku z dysleksją?

Twoje dziecko ma trudności z czytaniem, przekręca wyrazy i cierpi na zaburzenia uwagi? Mogą to być symptomy świadczące o dysleksji. To zaburzenie dotyka wiele dzieci, a pierwsze objawy zauważalne są już w wieku przedszkolnym. Tak więc wspomaganie rozwoju edukacyjnego powinno być wdrożone już od najmłodszych lat. Co trzeba wiedzieć o dysleksji i jakie działania można w związku z tym podejmować?  

Kiedy podejrzewać u dziecka dysleksję?

Dysleksją nazywa się zaburzenie nauki czytania i pisania. Przejawia się ona u dzieci w kłopotach z płynnym czytaniem oraz ze stopniem zrozumienia czytanej treści. Szczególnie problematyczne dla dziecka będą na przykład spójniki – są to bowiem części mowy, których nie sposób zobrazować w umyśle.

Czytanie dłuższych tekstów może prowadzić do dezorientacji. Moment krytyczny następuje, gdy w zdaniu pojawia się za dużo trudnych do wyobrażenia słów, które w konsekwencji mózg po prostu pomija. W efekcie z biegiem czasu dziecku trudno znaleźć motywację o nauki.

Wczesne objawy dysleksji można zaobserwować nawet bez profesjonalnego przygotowania pedagogicznego lub psychologicznego.  Niepokoić mogą następujące symptomy:

  •  zaburzenia pamięci i uwagi,
  • trudności ze zrozumieniem czytanego tekstu,
  • trudności z orientacją kierunkową,
  • niekonsekwentna dominacja jednej strony ciała,
  • trudności w układaniu puzzli lub innych zabawek logiczno-manualnych,
  • niesprawność ruchowa, w tym manualna,
  • nieustanne przekręcanie wyrazów.

Dzieci z dysleksją potrzebują fachowej pomocy i nigdy nie należy pochopnie wydawać sądów o lenistwie i braku chęci do nauki. Przy tym wszystkim należy jednak dodać, że trafną diagnozę postawi wyłącznie wykwalifikowany specjalista z poradni psychologicznej.
W razie wątpliwości warto udać się na konsultacje np. do poradni Agathum.

Pielęgnowanie wyjątkowych cech

Dysleksja to zaburzenie, ale jeśli już dziecko się z nią boryka, to nie należy załamywać rąk. Okazuje się bowiem, że dyslektycy mają rozwinięte te obszary mózgu i te umiejętności, których inne dzieci mogły by im pozazdrościć. Szczególnie chodzi tutaj o:

  • lepszą intuicję,
  • ciekawość świata i wrażliwość na otoczenie,
  • bogatą wyobraźnię,
  • realistyczne przeżywanie swoich myśli.

Dzieci z dysleksją myślą obrazami, nie słowami. W procesach kognitywnych wykorzystują natomiast wszystkie swoje zmysły. Rodzice i pedagodzy powinni więc skupić się na rozwijaniu i kształtowaniu tych obszarów aktywności, które mają największy potencjał.

Terapia i aktywność szkolna

Do właściwego rozpoznania dysleksji konieczne będą  specjalistyczne testy oceniające ogólną sprawność intelektualną dziecka oraz badania lekarskie. Jeśli medyczne wskaźniki nie okażą się niepokojące, to najpewniej ma się do czynienia z dysleksją. Wówczas konieczna będzie terapia dla dzieci.

Po postawieniu diagnozy specjalista z poradni psychologicznej zaleci dziecku wykonywanie ćwiczeń. Należy je wykonywać w obecności okiem terapeuty oraz w domu, pod okiem rodziców. Zazwyczaj są to gry i zabawy rozwojowe.

Jeśli dziecko uczęszcza już do szkoły, rodzice powinni się postarać o zaświadczenie potwierdzające, że dziecko ma trudności o charakterze dysleksji rozwojowej. Na takim dokumencie znajduje się też informacja o tym, że uczeń uczęszcza na zajęcia terapii pedagogicznej. Zaświadczenia tego typu mogą wydawać poradnie psychologiczno-pedagogiczne (także poradnie niepubliczne, rekomendowane przez PTD). 

Materiał Partnera