Data: 18 stycznia 2019 Kategoria: Porady medyczne

Czy witamina C może podrażnić żołądek?

Większość tradycyjnych suplementów witaminy C zawiera kwas askorbinowy. Umiarkowana ilość kwasu w układzie pokarmowym pomaga trawić jedzenie i zabijać bakterie, ale jego nadmiar prowadzi do zgagi, odbijania i wzdęć. Dlatego przyjmowanie wysokich dawek tradycyjnej witaminy C może powodować te dolegliwości. Czy istnieje łagodna dla żołądka alternatywa dla kwasu askorbinowego?

Kto potrzebuje wysokiej dawki suplementów?

Witamina C jest ogólnie bezpieczna dla większości ludzi, choć jej najwyższa dopuszczalna dawka dla dorosłych obu płci wynosi 2000 mg na dobę[1]. Tak duże zapotrzebowanie na ten związek może istnieć wśród kobiet w ciąży i karmiących, palaczy lub osób narażonych na bierne palenie oraz chorych cierpiących na niewydolność nerek, lub zaburzenia wchłaniania. Jednak przyjmowanie tak wysokiej dawki witaminy C w formie kwasu może prowadzić do problemów żołądkowych, zgagi i zaburzeń trawienia.

Jak można zapobiec problemom żołądkowym?

Przykre objawy ze strony żołądka nie występują podczas zażywania nowoczesnych suplementów witaminy C (w formie estru), które nie są kwaśne. Z tego powodu poleca się je osobom, u których kwas askorbinowy powoduje podrażnienia śluzówki przewodu pokarmowego. Jednak fakt, że ester jest łagodny dla żołądka, to nie jedyna jego zaleta.

Aktywny obieg witaminy C w organizmie opiera się na transporterach, które przenoszą każdą jej cząsteczkę do krwiobiegu, komórek i tkanek. System ten działa sprawnie u zdrowej osoby przyjmującej małe dawki witaminy C, ale kiedy jej podaż się zwiększa, przenikanie do krwi jest poważnie ograniczone przez liczbę transporterów. Jeśli nie ma ich w wystarczającej ilości, witamina C nie zostaje w całości wchłonięta. Cała nieprzyswojona witamina C trafia do jelita grubego, skąd jest wydalana z organizmu. Proces ten zachodzi w znacznie mniejszym stopniu w przypadku witaminy C w formie estru, którego właściwości powodują, że witamina może być przechowywana w organizmie do późniejszego użycia.

Przyjmując duże ilości witaminy C, warto też sięgnąć po produkt wzbogacony w ekstrakty z roślin aceroli, dzikiej róży czy rutyny. Ta ostatnia zawiera bioflawonoidy, które chronią przed szkodliwym wpływem środowiska, wzmacniają odporność i działają antyoksydacyjnie – chronią witaminę C przed utlenianiem i w ten sposób zwiększają jej wchłanialność. Preparat taki należy zażywać po posiłku.

W międzyczasie objawy podrażnienia żołądka może zmniejszyć wprowadzenie pewnych zmian w diecie. Warto ograniczyć pokarmy kwaśne lub stymulujące produkcję kwasu, takie jak owoce cytrusowe, pomidory, pełne mleko, herbatę i kawę. Kofeina z tej ostatniej może też negatywnie wpływać na wchłanianie witamin przez organizm. Pikantne jedzenie również może pogłębiać dolegliwości żołądkowe, dlatego lepiej unikać potraw obficie doprawionych chili, pieprzem, papryką i czosnkiem.

[1] Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2012.

Materiał Partnera