Data: 30 stycznia 2019 Kategoria: Dieta
ryz-brazowy

Ryż biały kontra brązowy. Porównanie

Ryż to rodzaj zboża, które stanowi podstawę wyżywienia dla niemal jednej trzeciej całej ludności, zamieszkującej naszą planetę. Ryż brązowy zaś uchodzi za jego zdrowszą odmianę i jest polecany szczególnie w trakcie diet odchudzających. Czy to prawda? Czy rzeczywiście ryż brązowy jest zdrowszy dla naszych organizmów niż ryż biały? Przeczytaj i sprawdź!

Kilka zdań na temat ryżu

Jak już wcześniej wspominaliśmy, ryż jest rodzajem zboża. Należy on do rodziny wiechlinowatych i występuje aż w 25 gatunkach. Pośród najpopularniejszych odmian ryżu wyróżniamy właśnie ryż biały i brązowy oraz czerwony i czarny ryż indonezyjski.

Dlaczego warto jeść ryż? Jakie ważne dla naszego zdrowia elementy wchodzą w jego skład?

Jak tłumaczy nasz rozmówca ze sklepu internetowego ze zdrową żywnością Słoneczko:

Na ziarno zbóż składa się: zarodek, bielmo oraz łuska. Najwięcej dobroczynnych dla naszego organizmu składników odżywczych zawiera w sobie zarodek. Jest on bowiem bogatym źródłem białka, witamin oraz różnych składników mineralnych. Bielmo zaś dostarcza nam skrobi. Łuska ziarna, tworząca okrywę nasienną i owocową, stanowi z kolei bogate źródło błonnika pokarmowego.

Ryż brązowy i biały – czym się różnią?

Jak wynika z wypowiedzi naszego eksperta, najmniej cennym dla naszego organizmu elementem ziarna ryżu jest bielmo. Biały ryż uzyskuje się zaś w wyniku usunięcia z ziarna warstw zewnętrznych i pozostawienia bielma. Bielmo zaś stanowi co prawda największą część ziarna, jednakże pozbawione jest witamin oraz składników mineralnych.

Ziarna ryżu brązowego pozbawiane są tylko zewnętrznej i niejadalnej łuski, cenne składniki odżywcze są więc zachowane. Najlepszym dowodem na to jest jego kolor, za który odpowiadają otręby.

Ryż brązowy stanowi więc o wiele bogatsze niż ryż biały źródło witamin. Ryż brązowy dostarcza naszym organizmom cenne witaminy z grupy B takie jak: B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B3 (niacyna) oraz B6 (pirydoksyna). Zawiera w sobie również witaminy E i K, a także kwas pantotenowy oraz foliany (folacyna i kwas foliowy). Ponadto w nieusuniętej łupince znajdują się składniki mineralne i błonnik. Szczególnie warto zwrócić tutaj uwagę na fakt, iż ryż brązowy zawiera w sobie ponad 3,5 razy więcej błonnika pokarmowego niż ryż biały.

A jak wygląda porównanie obu ryżów w kwestii indeksu glikemicznego? Otóż znowu ryż brązowy wykazuje lepszy wynik. IG dla ryżu brązowego wynosi bowiem około 50 jednostek, podczas gdy IG dla ryżu białego około 70 jednostek. Co to oznacza w praktyce? Niższy indeks glikemiczny oznacza, że poziom cukru podnosi się wolniej. A zatem po spożyciu ryżu brązowego poziom cukru we krwi będzie niższy aniżeli po spożyciu ryżu białego. Nasz układ pokarmowy wolniej go trawi, dzięki temu uczucie sytości towarzyszy nam dłużej. Stąd ryż brązowy polecany jest osobom chorym na cukrzycę, insulinooporność oraz tym, którzy chcą zrzucić zbędne kilogramy.

Ryż brązowy należy gotować około 30 minut, ryż biały zaś wymaga 2 razy krótszego czasu. Ryż biały może być gotowy do spożycia już po około 15 minutach gotowania.

Ryż biały, jak już wcześniej wspominaliśmy, trawimy szybciej. W związku z tym stanowi on mniejsze obciążenie dla układ trawiennego. Dlatego ryż biały z kolei poleca się spożywać dzieciom, alergikom, rekonwalescentom oraz pacjentom z chorobami układu pokarmowego. Ponadto stanowi on idealne rozwiązanie dla sportowców, będących w okresie treningowym. Wówczas potrzebują oni bowiem dostarczyć wymaganej ilości energii bez obciążania układu pokarmowego.

Jak widać ryż brązowy posiada wiele zalet. Nie oznacza to jednak, że należy wykluczyć ryż biały z naszego codziennego menu. Każdy z nich ma bowiem swoje właściwości, które zależnie od sytuacji mogą przynosić dobroczynny wpływ na nasz organizm. Należy jedynie pamiętać, kiedy i dla kogo bardziej odpowiedni będzie posiłek, zawierający w sobie ryż brązowy, a kiedy biały.

Materiał Partnera