Data: 1 czerwca 2016 Kategoria: Dieta, Porady medyczne, Zdrowy styl życia
nadmiar soli

Jak pozbyć się soli w organizmie?

Sól jest podstawowym składnikiem dodawanym do niemal każdej słonej potrawy. Sól króluje w każdej kuchni, dostarczamy ją swojemu organizmowi w dużych dawkach – jak przekłada się to na nasze zdrowie? Jaki wpływ ma sól na organizm człowieka? Wreszcie jakie są przyczyny nadmiaru soli w organizmie oraz jak się jej pozbyć?

Jakie szkody wywołuje sól w organizmie?

Nadmiar soli jest najczęstszą przyczyną tycia, ponieważ zatrzymuje wodę w organizmie. Nie bez powodu sól nazywa się białą śmiercią – powoduje nadciśnienie i może stać się przyczyną zawałów, chorób nerek, chorób serca i zawałów, miażdżycy, cukrzycy. Może mieć również zgubny wpływ na układ nerwowy i żołądek, wywołuje udary mózgu i nowotwory żołądka. Osłabia kości, przyczynia się do osteoporozy i wypłukuje wapń oraz inne cenne minerały i składniki odżywcze.

Czy wystarczy przestać solić?

Przede wszystkim musimy uzmysłowić sobie fakt, że codziennie spożywamy nie tylko sól, którą sami świadomie dodajemy do potraw. Mnóstwo produktów, po które sięgamy w sklepach w swoim składzie zawierają ogromne dawki soli. Niestety często są to również produkty fit, które wybieramy podczas diety odchudzającej. Dużej dawki soli na pewno możemy spodziewać się w wędlinach i serach – produktach, których trwałość i przydatność producenci chcą za wszelką cenę przedłużyć, dodając właśnie sól. Sól znajdziemy w gotowych daniach, przekąskach, daniach w proszku, konserwach, pieczywie i wielu innych.

Jak wypłukać sól?

Doskonale wiemy, że wszystkie zbędne i szkodliwe substancje oraz toksyny wydalamy i filtrujemy przez nerki. W związku z tym oczywiste jest, że receptą na pozbycie się soli jest wydalenie jej razem z wodą dostarczaną organizmowi. Nie jest zatem zaskoczeniem, że każdy z nas powinien pić regularnie wodę. W oczyszczaniu nerek pomaga również pietruszka! Dodawaj ją do potraw i staraj się zjadać codziennie porcję pietruszki, aby przyspieszyć proces oczyszczania. Oczywiście nie zapomnij również o najprostszym zaleceniu: ograniczaniu soli do minimum. Jeśli masz czas samemu przygotowywać posiłki, sięgaj po nieprzetworzone składniki, a do potraw dodawaj ziołowe przyprawy zamiast soli. Wzbogać swoją wiedzę o cenne minerały i witaminy. Jedz dużo warzyw zielonych, pomidory, a także owoce bogate w potas, np. banany.