Data: 7 listopada 2019 Kategoria: Dieta

Dieta wzmacniająca na jesień

Jesień to pora roku,w  której często dotyka nas spadek odporności. Nasza dieta staje się mniej obfita w świeże warzywa i owoce, których coraz mniej na sklepowych półkach, a w zamian sięgamy po produkty bardziej kaloryczne, bogatsze w tłuszcz i niestety uboższe w składniki mineralne. To z kolei odbija się negatywnie na zdrowiu naszego organizmu, które o tej porze roku narażony jest na przeziębienia i infekcje. Jak poprawić swoją jesienną dietę, aby cieszyć się zdrowiem przez cały sezon?

Postaw na kiszonki

Skoro nie mamy już tak dużego dostępu do świeżych warzyw i owoców, alternatywą będą kiszonki. Są one bowiem prawdziwą skarbnicą witamin, a przy tym doskonale wzmacniają odporność i korzystnie działają na florę bakteryjną. Najlepsze będą oczywiście kiszonki przygotowane samodzielnie, gdyż wówczas mamy pewność, że nie mają one żadnych chemicznych dodatków, a proces naturalnej fermentacji przebiegł prawidłowo. Kisić możemy właściwie wszystko – od tradycyjnych ogórków i kapusty, przez cukinię, dynię, pomidory czy nawet cytryny. Obecna moda na kiszonki sprawiła, że w internecie znajdziemy wiele przepisów na przyrządzenie kiszonych przetworów z różnych produktów spożywczych.

Soki owocowe

Jeśli nie przegapiliśmy zbiorów owocowych, z pewnością w naszej spiżarce już czekają soki owocowe, które tak lubimy dodać sobie do herbaty w chłodny wieczór. Soki owocowe mają w sobie bardzo dużo witamin i minerałów, warto więc spożywać je każdego dnia zarówno jako dodatek do herbaty, jak i do przegotowanej, ciepłej wody, z dodatkiem na przykład rozgrzewającego imbiru.

Pożywne zupy

Jesienią zupy smakują najlepiej. Są rozgrzewające, pożywne i doskonale zaspokajają głód. W tym sezonie warto sięgać po zupy na bazie kiszonej kapusty czy ogórków, kremowe zupy dyniowe czy porowe, które z chęcią zjedzą zarówno dorośli, jak i dzieci. Zupę można ugotować niemal z każdego dostępnego warzywa. Jesienią świetnie sprawdzi się na przykład zupa szpinakowa z jajkiem, brokułowa z serem feta czy pyszny żurek z kiełbasą.

Ryby na jesień

Aby wzmocnić odporność jesienią, warto sięgać jak najczęściej po tłuste ryby, które są prawdziwą skarbnicą kwasów omega 3. Możemy je spożywać w formie pieczonej lub smażonej jako dodatek do obiadu czy w formie pasty kanapkowej, na przykład z makreli. Osoby, które dbają o smukła sylwetkę nie powinny jednak obawiać się zawartych w rybach tłuszczach, gdyż nie działają one tak samo jak tłuszcz zwierzęcy, a wręcz przeciwnie –  wręcz poprawiają metabolizm.

Pełne ziarno to podstawa

I na koniec warto również pamiętać o zamianie produktów bogatych w cukry proste na te zawierające węglowodany złożone. Znajdziemy je w pełnoziarnistym ryżu, kaszach, płatkach owsianych czy razowym chlebie. Są one skarbnica witamin z grupy B,kwas foliowy,  fosfor, żelazo, cynk, magnez i wiele innych składników odżywczych. 

Odpowiednio skomponowana dieta jesienna pozwoli nam zachować doskonałą formę, zdrowie i smukłą sylwetkę przez cały sezon, a nawet drobne grzeszki w postaci pysznej szarlotki z bitą śmietaną zjedzonej do niedzielnej kawy nie będą dla nas takim grzechem.

Polecamy: kobietawmiescie.com.pl – serwis dla kobiet

Materiał Partnera