Data: 11 lipca 2016 Kategoria: Dieta, Zdrowy styl życia
dieta dla seniora

Dieta dla seniora – na co powinny zwracać uwagę osoby starsze?

Popularne hasło, które głosi, że jesteś tym co jesz, odnosi się do osób w każdym wieku, a więc także do seniorów. Nie da się zaprzeczyć, że pożywienie jest paliwem dla ludzkiego organizmu, a jego prawidłowe działanie w znacznej mierze zależy od jakości tego paliwa.

Człowiek zmienia się przez całe życie i na każdym etapie rozwoju wydatkuje swoją energię w trochę inny sposób – zauważa nasz rozmówca z Domu nad Doliną. Zmieniają się potrzeby organizmu, ale też możliwości poszczególnych układów. Wiek podeszły charakteryzuje się spowolnieniem pracy poszczególnych układów, co przekłada się na konieczność dostosowania do tej sytuacji jadłospisu.

Utrudnienia w żywieniu

Częstym utrudnieniem w przyjmowaniu posiłków przez osoby starsze jest utrata uzębienia oraz inne schorzenia jamy ustnej, które mogą powodować ból podczas jedzenia. Zmniejsza się także produkcja soków trawiennych i słabnie perystaltyka jelit, czego konsekwencją jest większa skłonność do występowania zaparć lub biegunek oraz zgagi. Ponieważ ograniczeniu ulega aktywność ruchowa, zwalnia ogólna przemiana materii.

Jak ułatwić prawidłowe przyswajanie pokarmów?

Aby jedzenie nie kojarzyło się osobom starszym z nieprzyjemnymi doznaniami oraz z niepokojem przed następstwami spożytych posiłków, warto zadbać o to, by były dostosowane do możliwości układu trawiennego. Posiłki dla seniorów powinny być przede wszystkim lekkie i niewielkie, ale za to częste. Dieta seniora powinna składać się z 4-5 lekkostrawnych, najlepiej gotowanych w wodzie lub na parze, dań dziennie.

Co podawać seniorowi?

W diecie osób starszych nie może zabraknąć młodych warzyw i dojrzałych owoców. Innym źródłem błonnika odpowiednim dla podeszłego wieku są pieczywa pszenne i graham, makarony, kasze oraz ryże – wylicza ekspert z Kompleksu Wypoczynkowo-Opiekuńczego Dom nad Doliną. Pożądane są też tłuszcze, ale tylko w postaci nieprzetworzonej, a więc oleje w formie dodatku do sałatek, a przede wszystkim ryby, będące niezastąpionym źródłem kwasów omega-3.

Jedzenie musi smakować!

Z jednej strony powinniśmy unikać serwowania seniorom potraw smażonych, z drugiej zaś, powinniśmy przykładać szczególną uwagę do zapewnienia odpowiednio intensywnych smaków. To ważne, ponieważ z wiekiem osłabieniu ulegają zmysły, w tym także smak, a przyjmowanie mdłych potraw często jest powodem narastającej niechęci do posiłków i odmowy jedzenia. W celu uniknięcia tłuszczy i soli warto urozmaicać posiłki ziołami i naturalnymi przyprawami.

Innym, niezwykle ważnym czynnikiem, jaki należy brać pod uwagę planując jadłospis osoby starszej, jest jej stan zdrowia i przyjmowane leki. Często stosowanie leków wymusza przygotowanie w pełni zindywidualizowanej diety, dlatego osoba zajmująca się seniorem powinna zapoznać się dokładnie z ulotkami jego medykamentów.

Materiał Partnera