Data: 7 maja 2019 Kategoria: Ciąża

Dieta ciężarnej. Dlaczego magnez jest tak ważny?

Spodziewasz się dziecka, dlatego w pierwszej kolejności sięgasz po kwas foliowy, aby ciąża tydzień po tygodniu rozwijała się prawidłowo? Chociaż suplementacja folianów ma ogromne znaczenie, trzeba pamiętać także o innych składnikach, np. magnezie. Sprawdź, dlaczego ten pierwiastek w diecie ciężarnej odgrywa dużą rolę.

Aby ciąża tydzień po tygodniu mogła rozwijać się prawidłowo, kobieta powinna zadbać o odpowiednią dietę. Dlatego w codziennym menu powinny znaleźć się m.in. takie produkty jak: orzechy, rośliny strączkowe, banany, ryby, pełnoziarniste produkty zbożowe , kakao[1]. To właśnie one uważane są przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) za żywność bogatą w ten składnik. Warto jednak mieć świadomość, że nawet właściwie skomponowany jadłospis czasem nie jest w stanie pokryć potrzeb organizmu. W tym okresie wzrasta zapotrzebowanie na niektóre składniki odżywcze, w tym magnez. Dlatego codzienną dietę należy wspomóc suplementacją.

Znaczenie magnezu w ciąży

Magnez to pierwiastek, który bierze udział w wielu reakcjach enzymatycznych. Jest niezbędny w procesach syntezy węglowodanów, lipidów, kwasów nukleinowych i białek. Ponadto reguluje przewodnictwo nerwowo-mięśniowe, obniżając kurczliwość mięśni gładkich i poprzecznie prążkowanych.

Dlatego zmniejszona ilość magnezu w organizmie może być przyczyną zaburzeń przewodnictwa nerwowo-mięśniowego. Może też skutkować wzrostem przepuszczalności błon komórkowych dla jonów sodu i potasu, co z kolei zwiększa ryzyko nadciśnienia[2].

Zapotrzebowanie na magnez w ciąży

Zgodnie ze stanowiskiem EFSA, ciąża wywołuje tylko niewielki wzrost zapotrzebowania na magnez. Najprawdopodobniej ma to związek z fizjologicznymi mechanizmami adaptacyjnymi. Dlatego kobiety spodziewające się dziecka powinny przyjmować 300 mg magnezu na dobę[3] – tyle samo, ile panie niebędące w ciąży.

Nieco inne zalecenia przedstawia Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników. Dawki doustnej suplementacji magnezu wahają się od 200 do 1000 mg na dobę – w zależności od wskazań[4].

 Jak rozpoznać zmniejszoną ilość magnezu w organizmie?

Niewystarczająca ilość magnezu w organizmie szybko daje wyraźne sygnały. Do najczęściej pojawiających się objawów zaliczyć można przede wszystkim bolesne skurcze mięśni – nie tylko łydek, ale i macicy.

Jeśli symptomy nasilają się, wówczas należy skontaktować się z ginekologiem. Specjalista podejmie decyzję o konieczności zastosowania suplementacji.  Warto przy tym podkreślić, że wchłanianie magnezu zwiększa witamina B6. Dlatego i ją należy przyjmować w formie suplementu diety.

 

[1] https://www.efsa.europa.eu/sites/default/files/2017_09_DRVs_summary_report.pdf

[2] Stanowisko Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie stosowania preparatu Chela-Mag B6® Mama w położnictwie i ginekologii

[3] https://www.efsa.europa.eu/sites/default/files/2017_09_DRVs_summary_report.pdf

[4] Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie stosowania witamin i mikroelementów u kobiet planujących ciążę, ciężarnych i karmiących; Ginekol Pol. 5/2014, 85, 395-399

Materiał Partnera